Školská psychologička: PhDr. Michala Ivanová
Na základe úspešnosti v projekte „Nechceme byť sami“ sa na našej škole vytvorili pracovné miesta pre členov inkluzívneho tímu. Jedným z nich je aj školský psychológ.
ŠKOLSKÝ PSYCHOLÓG
Cieľom práce školského psychológa je poskytovať psychologickú, výchovnú, poradenskú a preventívnu starostlivosť žiakom, ich zákonným zástupcom, pedagógom a ďalším pedagogickým zamestnancom školy a to v oblasti optimalizácie osobnostného, vzdelávacieho a profesijného vývinu žiakov, starostlivosti o rozvoj nadania, eliminovania porúch psychického vývinu a porúch správania.
Konkrétne :
- Poskytuje konzultačno-poradenské služby žiakom, rodičom i učiteľom.
- Sleduje úroveň školskej spôsobilosti detí vstupujúcich do školy, navrhuje efektívne intervencie na jej rozvíjanie
- Zúčastňuje sa zápisu detí do 1. ročníka pre nasledujúci školský rok.
- Realizuje depistážne vyšetrenia detí nezaškolených v MŠ.
- Aktívne spolupracuje so školským špeciálnym pedagógom pri výchovno-vzdelávacom procese individuálne začlenených žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
- Angažuje sa pri integrácii žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami do normálneho výchovno-vzdelávacieho procesu v zmysle ich plnej akceptácie.
- Aktívne spolupracuje s výchovným poradcom a koordinátorom prevencie na škole.
- Realizuje pozorovania v triedach za účelom odhalenia problémových žiakov, prípadne problémových vzťahov medzi žiakmi, prípadne učiteľmi a žiakmi.
- Prostredníctvom psychodiagnostických metód mapuje osobnosť žiaka, jeho schopnosti, osobnostné vlastnosti, orientačne identifikuje prítomnosť poruchy správania a učenia a v spolupráci s pedagógmi či inými odborníkmi sa podieľa na ich zmiernení.
- Pracuje so žiakmi s emocionálnymi poruchami a poruchami správania, predovšetkým so sklonom k delikventnému správaniu alebo psychickému ochoreniu. V kooperácii s triednymi učiteľmi sa podieľa na tvorbe a realizácii intervenčných programov a postupov zameraných na modifikáciu nežiaduceho správania.
- Realizuje aktivity v snahe predchádzať vzniku rozličných problémov (prevencia), riešiť už vzniknuté problémy a následne zmierňovať následky týchto ťažkostí.
- V súlade s Dohovorom o právach dieťaťa zabezpečuje monitoring a aktívnu ochranu pred nežiaducimi javmi ako napr. : záškoláctvo, agresivita, násilie, šikanovanie, týranie, zneužívanie návykových látok apod.
- Rieši sociálne vzťahy a otázky v školských triedach, pracuje na formovaní pozitívnej sociálnej klímy v školskom prostredí.
- V súlade s Metodickým usmernením č.7/2006 – R k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach realizuje preventívne aktivity cielené na predchádzanie a zamedzenie šikanovania.
- Poskytuje konzultácie a rady v oblasti voľby povolania samotným žiakom, rodičom i učiteľom
- Vykonáva odborné činnosti v rámci psychologického poradenstva v oblasti rodinných, partnerských a ďalších sociálnych vzťahov.
- Pomáha učiteľom nájsť adekvátne postupy a prístupy vo výchovno – vzdelávacom procese vo vzťahu k žiakom, podporuje a zvyšuje ich psychologickú pripravenosť a spôsobilosť.
- Aktívne pracuje na zabezpečení efektívnejšej kooperácie školy a rodiny a zároveň i na skvalitňovaní medziľudských vzťahov na samotnej škole - teda celkove na humanizovaní školy.
Pre rodičov
Vážení rodičia.
Školský psychológ sa so žiakmi stretáva v rámci realizácie skupinových aktivít, no rovnako i individuálne na podnet samotného žiaka, učiteľa alebo rodiča. V prípade, že vyvstane potreba dlhodobejšej spolupráce so žiakom, školský psychológ kontaktuje zákonného zástupcu žiaka, vyžiada si od neho súhlas a až následne sa stanoví ďalší plán spolupráce so žiakom. Samozrejmosťou je dodržiavanie zákona o ochrane osobných údajov a mlčanlivosti. Všetky informácie sú prísne dôverné. Psychológ dodržiava mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach, o ktorých sa pri výkone svojej činnosti dozvedel, a to aj po skončení pracovného pomeru.
Psychológ Vám je k dispozícii v prípade, že :
- chcete prekonzultovať vzdelávacie ťažkosti vášho dieťaťa,
- ak prechádzate krízou či náročnou rodinnou situáciou, ktorá môže ovplyvňovať vaše dieťa,
- ak vnímate problémy v sociálnych vzťahoch vášho dieťaťa, alebo
- ak sa chcete zorientovať v rámci voľby profesijnej orientácie.
Ak je u žiaka predpoklad na pretrvávanie ťažkostí vo výchovno, vzdelávacom procese, pripraví podklady na odborné vyšetrenie a zabezpečí pomoc zo strany odborných zamestnancov poradenských zariadení. Toto sú len základné, rámcové témy, s ktorými sa školský psychológ stretáva najčastejšie. Obrátiť sa naňho samozrejme môžete aj v prípade, ak budete potrebovať prekonzultovať, poradiť sa či porozprávať sa aj o iných záležitostiach a problémoch, ktoré súvisia s výchovou či vzdelávaním vášho dieťaťa.
Pre žiakov
Milý žiak, žiačka.
Na školského psychológa sa pokojne obráť, ak sa potrebuješ porozprávať, zdôveriť, poradiť sa či opýtať sa :
To samozrejme nie je všetko. Môžeš prísť s akýmkoľvek problémom a budeme hľadať spoločné riešenia či smerovanie, môžeš dostať podporu, aby si sa pri riešení problémov možno necítil osamelo, neisto a mohol znova začať dôverovať ľuďom a postupne aj samému sebe.
Základom spoločných stretnutí je pravidlo mlčanlivosti. U mňa platí, že to, čo si navzájom povieme, čo sa dozvieme, ostane iba medzi nami. Výnimku samozrejme tvoria situácie, kedy by okolnosti mohli ohroziť teba či niekoho v tvojom okolí.
Kontaktovať ma môžte :
konzultačné hodiny pre rodičov :
štvrtok : 9:30 - 11:30
piatok : 13:30 - 15:30
konzultačné hodiny pre žiakov :
štvrtok : 10:30 - 12:00
piatok : 7:30 - 10:30
Príloha | Veľkosť |
---|---|
Zapis - odporúčanie školského psychológa.pdf | 486.02 KB |